پیغام خطا

Notice: Undefined offset: 1 در counter_get_browser() (خط 70 از /home/razavimet2/domains/razavimet.ir/public_html/sites/all/modules/counter/counter.lib.inc).
چاپ

ترويج هواشناسي کشاورزي (تهك )

 

هواشناسی کشاورزی می‌تواند با مطالعه دقیق هر یک از گونه‌های گیاهی و آفات مرتبط با آنها در شرایط آب و هوایی منطقه به یاری کشاورز آمده و او را در مراحل مختلف کاشت، داشت، برداشت و مقابله با آفات یاری رساند. با توجه به اهتمام خودکفایی در راستای اقتصاد مقاومتی از طریق ایجاد امنیت غذایی کشور، داده‌های هواشناسی و کاربرد آنها در توسعه کشاورزی به‌ویژه در تولید محصولات راهبردی، از اهمیت بالایی برخوردار می‌شوند. برای پیشگيری از افت کمی و کیفی محصولات کشاورزی، کاهش خسارات ناشی از بلایای طبیعی جوی، بر طرف کردن ضعف سیستم‌های اطلاع‌رسانی، پیشگیری از اتلاف زمان، انرژی و منابع مالی به‌دلیل سهل‌انگاری یا نداشتن کارآیی کارکنان مؤثر در تولید محصولات هواشناسی کشاورزی، اهمیت پرداختن به ایجاد سامانه‌ای برای ترویج اطلاعات هواشناسی کشاورزی است. این سامانه دارای بخش‌های شناسایی کاربران نهایی، نیازسنجی، تهیه داده و محصول، سامانه‌های توزیع داده و محصول (بر اساس هر گروه کاربری)، ظرفیت‌سازی (آموزش در درون و برون‌سازمان)، نظرسنجی و بازخورد و مستندسازی است.

 

    1.انجام مرحله شناسایی

در اين مرحله با توجه به گستردگي و پراکندگي استان تصميم گرفته شد که با مذاکرات تلفني با روساي ادارت و بعضاً کارشناسان کشاورزي در ادارات شهرستانها ليست کشاورزان از مراکز خدمات کشاورزي و مديريت جهاد کشاورزي شهرستانها در خواست گردد

از تمامي شهرستانها ي استان كاربران نهايي( كشاورزان انتخاب شده اند)

لازم به يادآوري است كه از طيفهاي مختلف توليد ، كاربر نهايي انتخاب شده اند.

     2. نياز سنجي

نياز سنجي به دو صورت مي­تواند صورت پذيرد:

الف -از طريق مطالعه هر يک از فعاليت­ها و حساسيت آنها به تغييرات عوامل جوي

ب - از طريق تماس مستقيم با کاربرنهايي و کسب اطلاعات از تجربيات آنها.

    3.تهيه داده و محصول

در حال حاضر در سازمان هواشناسي کشور و اداره كل هواشناسي خراسان رضوي  محصولات متنوعي توليد و به کاربران عرضه مي­گردد. بطور کلي محصولات مورداستفاده در بخش هواشناسي کشاورزي در گروههای زير قرار مي گيرند.

الف- پيش بيني دما، بارش، سمت و سرعت باد، رطوبت نسبي، ابرناکي،  سمت و سرعت باد بر روي دريا، رخداد بارش شديد،گرمباد،امواج گرمايي و سرمايي  در بازهاي زماني 24،48،72 و هفت روزه

ب-  آمار داده هاي وضع هوا در ايستگاههاي همديدي، هواشناسي کشاورزي، جو بالا، اقليم شناسي، باران سنجي،دريايي،آلودگي، تابش سنجي،  در بازه هاي زماني لحظه اي،روزانه، ماهانه،فصلي و طولاني مدت

ج- نقشه هاي دما و بارش در مقياس زماني يک روزه تا چند روزه

د- نقشه هاي وضعيت ترسالي و خشکسالي در بازه هاي يک ماهه تا چند ساله

ه- تحليل هاي وضعيت جوي در مقياس يک روزه، ماهانه و فصلي

و-  نقشه هاي و جداول استاني اولين يخبندان پائيزه و آخرين يخبندان بهاره

ز- نقشه ها و جداول بازه هاي زماني کاشت محصولات مختلف از ديدگاه هواشناسي کشاورزي

ح- نقشه هاي بارش موثر از ديدگاه هواشناسي کشاورزي در مقياس زماني روزانه، ماهانه و فصلي

ط- تعيين زمان مناسب عمليات داشت و برداشت محصولات زراعي، باغي،گلخانه اي در مقياس روزانه تا هفتگي

ي- نقشه هاي آينده نگري دما و بارش در مقياس زماني يک تا سه ماهه

ک- داده هاي سنجش از دور( ماهواره و رادار)

     4.سامانه ­هاي توزيع داده و محصول

تارنماي هواشناسي كشور و  اداره كل استان ، زير نويس صدا و سيما، تارنماي سازمان جهاد کشاورزي، سامانه پيامك، شوراهاي محلي، مراکز خدمات جهاد کشاورزي، تلفن هواگو، کشاورزان پيشرو، انجمن صنفي کارهاي کشاورزي، ائمه جماعت مساجد روستاها و بخش ها، ناظرين مزارع وزارت جهاد کشاورزي

پيام­هاي راديويي محلي و بروشور ترويجي و فصلي

      5.ظرفيت سازي

ارتقاي کيفي دانش هواشناسي کاربران بخش­هاي مختلف کشاورزي و توسعه مهارت‌هاي استفاده ازآن، ايجاد فضاي اعتماد متقابل بين کاربران وسازمان هواشناسي کشور  و اداره کل هواشناسي خراسان رضوي، افزايش انگيزه در کاربران جهت استفاده از خدمات هواشناسي، تقويت روحيه همكاري، تشريك مساعي و كارگروهي در تشکيلات، فراهم آوردن زمينه‌هاي مطلوب براي بروز خلاقيت، نوآوري و ابتكار در سطح تشکيلات، ايجاد زمينه براي شناخت توانمندي هاي موجود و به کارگيري آنها و شناخت موانع احتمالي موجود و رفع آنها. 

      6. نظرسنجي و بازخورد

الف - روش چهره به به چهره : در اين روش با استفاده از کاربرگ هاي طراحي شده با مراجعه مستقيم به کاربر نهايي، اقدام به نظرسنجي و تهيه بازخورد مي گردد.

ب- روش استفاده از فنآوري هاي نوين

   امروزه فناوري هاي نويني در کشور وجود دارند که انجام نظر سنجي از راه دور و بدون حضور فيزيکي کاربر را امکان پذير کرده است.به عنوان مثال چند نمونه از آنها در زير مي آيند:

جانمايي فرم نظر سنجي در پايگاه اينترنتي سازمان هواشناسي کشور يا اداره کل هواشناسي استان، تعامل با سازمان جهاد کشاورزي استان وجانمايي فرم نظر سنجي در در پايگاه اينترنتي اين سازمان، تلفن گويا ( ضبط نظر سنجي کاربران )، استفاده از سامانه پيامکي دو سويه ، مکاتبه و دريافت بازخورد از  شوراهاي محلي روستاها، مکاتبه و دريافت بازخورد از انجمن صنفي شهرستان و استان و مکاتبه و دريافت بازخورد از تعاوني­هاي توليد

      7.مستندسازي

  1.    مستندسازي به معني گردآوري و جمع­بندي فعاليت هاي انجام شده در هر استان در رابطه با هر يک از گروه­هاي کاربري توليد مواد غذايي و آشکار سازي نقش پر اهميت و گهگاه حياتي خدمات هواشناسي کشاورزي در آن فعاليت است.
  2. چنانچه اين مهم با دقت و حساسيت انجام پذيرد، نقش و جايگاه سازمان هواشناسي کشور  در ايجاد ارزش افزوده در بخش توليد مواد غذايي در سطح ملي مشخص خواهد شد. جايگاهي که در حال حاضر فاصله زيادي تا آن وجود دارد.
  3.  علاوه بر اين مستند سازي مشخص خواهد کرد که سازمان تا چه حد در راستاي يکي از اصلي ترين اهداف تعريف شده در طرح راهبردي يعني تصميم سازي در مديريت کشور ، امنتيت غذايي و امور روزمره مردم موفق عمل کرده است.